Statut Fundacji
INKUBATOR KULTURALNO - SPOŁECZNY “NOOSFERA”
Rozdział I. Postanowienia ogólne
- 1
- Fundacja INKUBATOR KULTURALNO - SPOŁECZNY “NOOSFERA”, zwana dalej Fundacją, działa na podstawie Ustawy z dn. 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach (Dz. U. z 2016 r., poz. 40) oraz postanowień niniejszego statutu.
- Fundacja może posługiwać się skróconą nazwą: “Noosfera”.
- Fundacja została ustanowiona przez Tomasza Basiurę, Filipa Jaskólskiego, Kamila Michułkę i Adama Pańko, zwanych dalej Fundatorami, aktem notarialnym sporządzonym przed notariuszem Piotrem Garusem z Kancelarii Notarialnej we Wrocławiu (Plac Powstańców Śląskich nr 17a/217) w dniu 24 maja 2011 r., za Repertorium A nr 35576/2011.
- 2
- Siedzibą Fundacji jest Gorzów Wielkopolski.
- Czas trwania fundacji jest nieoznaczony.
- Terenem działania Fundacji jest cały obszar Rzeczpospolitej Polskiej, przy czym w zakresie niezbędnym dla właściwego realizowania celów, Fundacja może prowadzić działalność także poza granicami Rzeczpospolitej Polskiej.
- 3
- Fundacja posiada osobowość prawną.
- Nadzór nad Fundacją sprawuje minister właściwy ds. kultury i dziedzictwa narodowego.
- Fundacja może tworzyć oddziały, zakłady i filie.
- 4
Fundacja używa pieczątek z danymi identyfikacyjnymi Fundacji.
- 5
Fundacja może ustanawiać certyfikaty, odznaki, medale honorowe i przyznawać je wraz z innymi nagrodami i wyróżnieniami osobom fizycznym i prawnym zasłużonym dla fundacji, przyczyniającym się do realizacji celów fundacji.
Rozdział II. Cele i zasady działania Fundacji
- 6
Celem Fundacji jest działalność na rzecz kultury, młodzieży, szczególnie w zakresie wspierania kultury i sztuki, ochrony dóbr kultury i tradycji, pomocy w rozwoju kariery artystycznej początkujących twórców, wspierania inicjatyw kulturalnych i religijnych, promowania i organizacji wolontariatu, wspomagania rozwoju społeczności lokalnych.
- 7
Fundacja realizuje swoje cele wszystkimi dostępnymi środkami, a w szczególności przez:
- prowadzenie akcji publikacyjnych,
- organizowanie i udział w wydarzeniach kulturalnych takich jak występy, wystawy, wernisaże, pokazy w kraju i za granicą,
- organizowanie warsztatów i kursów w kraju i za granicą,
- promowanie młodych twórców,
- promowanie wydarzeń kulturalnych,
- organizowanie Ogólnopolskiego Konkursu Fotograficznego FOT-ON.
- 8
Fundacja może przedsięwziąć dalsze działania, jakie uzna za potrzebne dla osiągnięcia celu Fundacji.
- 9
Działania Fundacji są prowadzone zgodnie z przepisami prawa obowiązującego na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, a w szczególności ewidencjonowane zgodnie z przepisami dotyczącymi rachunkowości.
- 10
Fundacja dąży wyłącznie i bezpośrednio do realizacji celów pożytku publicznego zgodnie z ustawą z dnia 24 kwietnia 2003 o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr, 96, poz. 873), a w szczególności art. 3, 4 tej ustawy.
- 11
Zabrania się: udzielania pożyczek lub zabezpieczenia zobowiązań majątkiem Fundacji w stosunku do jej Fundatora, darczyńców, członków organów lub pracowników Fundacji, a także osób, z którymi pracownicy pozostają w związku małżeńskim lub stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”; przekazywania majątku Fundacji na rzecz osób wymienionych wyżej, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach; wykorzystywania majątku Fundacji na rzecz osób wymienionych wyżej, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie wynika bezpośrednio ze statutowego celu Fundacji; zakupu na szczególnych zasadach towarów lub usług od Fundatora lub darczyńców, członków organów lub od pracowników fundacji i ich osób bliskich oraz od podmiotów, w których te osoby uczestniczą.
Rozdział III. Majątek i dochody Fundacji
- 12
Majątek Fundacji stanowi fundusz założycielski w kwocie 1000 zł (jeden tysiąc złotych) oraz inne mienie nabyte przez Fundację w toku działania.
- 13
- Dochody fundacji mogą pochodzić z:
- darowizn, spadków, zapisów,
- dotacji i subwencji osób prawnych,
- dochodów ze zbiórek i imprez publicznych,
- dochodów z majątku fundacji,
- odsetek od wkładów na rachunkach bankowych, kredytów, pożyczek,
- dotacji z innych źródeł w tym z budżetu państwa oraz budżetów podmiotów publicznych,
- dotacji z funduszy zagranicznych i instytucji wspierających organizacje pozarządowe ze względu na cele Fundacji,
- części lub całości odpłatnej działalności Fundacji
- innych źródeł prawnie dozwolonych.
- Dochody pochodzące z dotacji, subwencji, darowizn, spadków i zapisów mogą być przeznaczone tylko na cele wymienione w ust. 4, chyba, że ofiarodawcy określili konkretny cel, na jaki ma zostać wykorzystane.
- Majątek Fundacji jest przeznaczany wyłącznie na działalność statutową oraz na pokrycie kosztów utrzymania Fundacji.
- 14
Fundacja może prowadzić działalność gospodarczą. O rozpoczęciu działalności gospodarczej przez Fundację decyduje Zarząd.
Rozdział IV. Władze Fundacji
- 15
Władzą Fundacji jest Zarząd Fundacji, zwany dalej Zarządem.
- 16
- Zarząd Fundacji składa się z jednej do trzech osób, w tym Prezesa.
- Funkcję członka Zarządu Fundacji można pełnić przez więcej niż jedną kadencję.
- Kadencja Zarządu Fundacji trwa pięć lat i jest liczona dla całego Zarządu wspólnie.
- Pierwszy skład Zarządu Fundacji powołują Fundatorzy.
- Po upływie kadencji ustępujący Zarząd Fundacji wybiera swoich następców.
- Członkami Zarządu mogą być Fundatorzy.
- Członkostwo w Zarządzie ustaje na skutek:
- upływu kadencji,
- złożenia pisemnej rezygnacji na ręce Zarządu,
- utraty praw obywatelskich na skutek skazania prawomocnym wyrokiem sądu za przestępstwo popełnione z winy umyślnej,
- śmierci członka Zarządu.
- Zarząd Fundacji może powołać kolejnego członka Zarządu, pamiętając, aby nie przekroczyć liczby wskazanej w § 16 pkt. 1. Kadencja nowo wybranego członka zarządu kończy się wraz z kadencją całego Zarządu.
- 17
- Zarząd kieruje działalnością Fundacji i reprezentuje ją na zewnątrz.
- Do kompetencji Zarządu należy:
- wyznaczanie głównych kierunków działania fundacji,
- kierowanie bieżącą działalnością Fundacji,
- realizacja celów statutowych,
- opracowywanie rocznych i wieloletnich programów działalności Fundacji oraz rocznych planów finansowych,
- sprawowanie zarządu nad majątkiem Fundacji,
- opracowywanie sprawozdań z działalności Fundacji,
- reprezentowanie Fundacji na zewnątrz,
- zatrudnianie pracowników i ustalanie wysokości ich wynagrodzenia,
- powoływanie oddziałów, filii i zakładów,
- powoływanie ekspertów, zespołów roboczych i kontrolnych oraz zlecanie im przeprowadzenia ocen, badań i kontroli poszczególnych dziedzin działalności Fundacji, jeśli uzna, że istnieje taka potrzeba,
- wykonywanie innych prac zleconych przez Fundację,
- podejmowanie uchwał w sprawie:
- rozpoczęcia działalności gospodarczej,
- zmian statutu Fundacji,
- połączenia się Fundacji z inną osobą prawną,
- likwidacji Fundacji i przeznaczeniu pozostałego po jej likwidacji majątku.
- 18
- Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż dwa razy w roku.
- Posiedzenia Zarządu zwołuje Prezes, przesyłając informację o terminie pocztą elektroniczną, a w przypadku braku takiej możliwości listem poleconym, na co najmniej 3 dni przed planowanym spotkaniem.
- O posiedzeniu muszą zostać poinformowani wszyscy członkowie Zarządu.
- Zarząd podejmuje decyzje za pomocą uchwał zwykłą większością obecnych podczas posiedzenia osób, jeśli dalsze postanowienia statutu nie stanowią inaczej. W przypadku równego rozłożenia głosów, jeśli Prezes nie odroczy głosowania na czas dyskusji, decyduje głos Prezesa.
- 19
Oświadczenia woli w imieniu Fundacji w tym w sprawach majątkowych składa Prezes lub dwóch członków Zarządu działających łącznie.
Rozdział V. Postanowienia końcowe
- 20
- Decyzję zmiany statutu podejmuje jednomyślnie Zarząd Fundacji.
- Zmiana statutu może dotyczyć także celów Fundacji.
- 21
- Fundacja może się połączyć z inną fundacją dla efektywnego realizowania swoich celów.
- Połączenie z inna fundacją nie może nastąpić, jeżeli w jego wyniku mógłby ulec istotnej zmianie cel Fundacji.
- W sprawach połączenia z inną fundacją decyzję podejmuje Zarząd Fundacji w obecności przynajmniej połowy członków.
- 22
- Fundacja ulega likwidacji w razie osiągnięcia celów, dla których została ustanowiona lub w razie wyczerpania się jej środków finansowych i majątku.
- Decyzję o likwidacji podejmuje jednomyślnie Zarząd przy obecności wszystkich członków uprawnionych do głosowania.
- O likwidacji Fundacji Zarząd Fundacji zawiadamia ministra właściwego do spraw kultury i dziedzictwa narodowego.
- Likwidację Fundacji przeprowadza Likwidator wyznaczony przez Zarząd, któremu przysługują prawa i obowiązki Zarządu. Z chwilą powołania Likwidatora, Zarząd ulega rozwiązaniu.
- Środki finansowe i majątek pozostały po likwidacji Fundacji mogą zostać przeznaczone mocą uchwały Rady Fundacji na rzecz działających w RP organizacji o zbliżonych celach.
- Statut został przyjęty dnia 16 maja 2011.